Wie die Alzheimer-Krankheit das Gehirn verändert

Die Erkrankung entsteht im Verborgenen – sie entwickelt sich
langsam über Jahre hinweg und beeinträchtigt das Gehirn.1,2

Die Symptome einer Alzheimer-Krankheit entwickeln sich aufgrund einer langsam, aber unaufhaltsam fortschreitenden Schädigung verschiedener Gehirnregionen. Diese Schädigungen betreffen die Nervenzellen. Experten nehmen an, dass im Gehirn von Alzheimer-Patienten neben anderen Ereignissen vor allem zwei kennzeichnende Prozesse ablaufen.1-2

Der erste Prozess ist die Ablagerung eines bestimmten Eiweisses, auch Amyloid-Beta genannt. In jedem Gehirn wird Amyloid-Beta gebildet und in den Gehirnen gesunder Menschen wird es abgebaut, bevor es Schaden anrichten kann. In den Gehirnen von Menschen jedoch, die von der Alzheimer-Krankheit betroffen sind, verklumpt das Amyloid-Beta und bildet immer grössere Ablagerungen, die sogenannten Plaques. Mit der Zeit entwickeln sich diese Plaques in verschiedenen Gehirnbereichen, unter anderem in denen, die für Lernen, Gedächtnis und weitere Aufgaben verantwortlich sind. Diese Eiweissablagerungen können sich schon sehr früh bilden, bis zu 20 Jahre bevor die ersten Symptome auftreten.1-2

Am zweiten Prozess, der etwa 15 Jahre vor den ersten Symptomen beginnt, ist das Tau-Protein beteiligt. Dieses Eiweiss spielt normalerweise eine hilfreiche Rolle für das Gehirn. Aber bei Menschen, die an der Alzheimer-Krankheit leiden, verändert sich das Tau-Protein – möglicherweise als Folgeerscheinung der Amyloid-Beta-Ablagerungen – und bildet Knäuel innerhalb der Nervenzellen.1-2

Letztendlich können diese zwei Prozesse die Nervenzellen zerstören. Sind mehrere Bereiche des Gehirns betroffen, können entsprechende Symptome auftreten, zum Beispiel der Verlust des Kurzzeitgedächtnisses, eine kurze Aufmerksamkeitsspanne, impulsives Verhalten, Orientierungsschwierigkeiten oder Probleme, bestimmte Aufgaben zu erfüllen. Bis sich diese Anzeichen bei den Patienten äussern, ist der zugrundeliegende Krankheitsprozess bereits bis zu 20 Jahre im Gange.1-3

Das Verständnis über die grundlegenden Mechanismen der Alzheimer-Krankheit zeigt, wie wichtig die Früherkennung und die frühe Diagnose für eine bessere Versorgung der Patienteinnen und Patienten ist.3

Erfahren Sie mehr über die Entstehungsmechanismen der Alzheimer-Krankheit

Erfahren Sie mehr über
die Entstehungsmechanismen
der Alzheimer-Krankheit
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Understanding Alzheimer’s Disease

Many people, as they get older, may notice changes in memory and thinking abilities. At first, these changes may be so subtle that they are easy to explain away as normal ageing, and they may be. However, it is also possible that they are the earlier symptoms of Alzheimer’s disease. Alzheimer’s disease, or AD, is the most common form of dementia and accounts for 60% to 80% of all cases of dementia.

In the early stages, people with AD may notice everyday tasks becoming more difficult to perform than before. Some typical early symptoms of AD you may notice include facing increased problems with memory, struggling to find the right words for things, becoming confused about time or place, having trouble managing money or paying bills, experiencing changes in mood, personality, or judgment, misplacing or being unable to find things.

The symptoms of AD arise because of slow, ongoing injury to different parts of the brain. This injury, which affects nerve cells, is believed to be the result of two different processes that occur in the brains of people with AD. One involves a protein called amyloid beta, or A-beta, and the other involves a protein named tau.

In the first of these processes, A-beta starts to collect inside the brain. This may begin as many as 20 years before the first signs of AD appear. A-beta is produced inside the brains of all people, but in healthy people, it is removed by the body before it can cause harm. In the brains of people with AD, A-beta clumps together in bigger and bigger groups and forms clusters known as plaques.

As time goes on, plaques begin to form in more and more parts of the brain, which are responsible for learning, memory, and other tasks. The second process, involving tau protein, begins about 15 years before the first signs of AD appear. Tau normally plays a helpful role in the brain. However, in people with AD, tau becomes altered and forms tangles within nerve cells.

Eventually, the processes involving A-beta and tau can injure nerve cells. As this injury affects one brain region after another, it leads to the appearance of symptoms you may recognize. AD is a disease that progresses over time, leading to worsening symptoms, and can ultimately cause death. However, studies suggest that early diagnosis and intervention could potentially slow the course of AD and may help protect the brain from further injury.

Today there are tools available that might help doctors diagnose AD in its early stages including various lab tests, written tests, and interviews. In addition, studies suggest that a lifestyle that includes a healthy diet, regular exercise, social interaction, and cognitive stimulation may be helpful.

For decades, a large and growing community of health care providers, research scientists, universities, patient advocacy organizations and pharmaceutical companies has been committed to battling this disease and their efforts yield promising new discoveries with each passing year.

Over 500 clinical studies with many thousands of participants across the globe are helping to advance our understanding, and potential treatment of AD. In the fight against AD you are not alone.

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Früherkennung & Diagnose

Der Schlüssel zu einem verbesserten Therapieerfolg ist das Erkennen der frühen Anzeichen und Symptome einer Alzheimer-Krankheit.

 

Referenzen

1.Jack CR, Bennet DA, Blennow K, et al. NIA-AA Research Framework: Toward a biological definition of Alzheimer’s disease. Alzheimers Dement 2018;14:535–562.

2.Bateman RJ, Xiong C, Benzinger TLS, et al. Clinical and Biomarker Changes in Dominantly Inherited Alzheimer’s Disease. N Engl J Med 2012;367:795–804.

3.Petersen RC. Mild cognitive impairment. Continuum (Minneap Minn). 2016;22(2):404-418.